Kører det ikke lige ud af landevejen?

Oplever du at din bil trækker til siden, at rattet står skævt på en lige vej eller at din dæk larmer mere end normalt, skyldes det ofte at bilen skal spores. Der skal desværre ikke meget til for at rykke din hjulindstilling, og er det først sket, slider det unødigt på dine dæk, giver dårligere vejgreb og ødelægger potentielt dit styretøj.

En forkert sporing slider mere på dæk og benzinøkonomi, end de fleste er klar over. Undersøgelser har vist, at hjul der er korrekt sporet kører tusindvis af km længere, til umiddelbar fordel for din pengepung.

Nogen anbefaler at tjekke sporingen hver gang der skiftes dæk (sommer og vinter) mens andre mener det blot skal gøres en gang om året. Det kan også være afhængig af, om du kun kører pænt på almindelig vej, eller ofte kommer ud på bumlede markveje.

Sikkerhed frem for alt

Styretøjet er en afgørende faktor i forhold til din bils sikkerhed. Der skal faktisk ikke ret meget til at rykke på indstillingerne af hjulvinklerne, og når skaden først er sket, slider det på dine dæk og dermed dit styretøj. Når du får sporet hjulene, bliver undervognen samtidig kontrolleret. Det er vigtigt at støddæmpere, affjedring eller styretøj ikke er slidt. Dele der er slidte kan være årsag til uheld, nedbrud eller en direkte sikkerhedsrisiko ved katastrofe opbremsninger, hvis delen går i stykker.

Det er vigtigt, at du kontrollerer dit styretøj regelmæssigt. Vi anbefaler en styretøjsudmåling én gang om året eller efter påkørsel af kantsten eller et hul i vejen. Bilen skal også spores såfremt man udskifter støddæmpere eller andre styredele.

align full

Hvornår skal du kontrollere sporingen?

Sporingen ryger, når du f.eks. kører for hurtigt over en høj kantsten. Føles det bagefter, som om bilen trækker til siden af sig selv eller rattet ikke svinger tilbage efter sving, så er skaden sket.

Hvis du rammer en kantsten, kan hjulet blive slået lidt skævt, eller få ophænget eller kringle stabilisatoren til at blive forskubbet en smule. Det kan også ske, hvis du kører over større huller i vejen, eller blot fra almindelig slitage mellem affjedring og styretøj.

Tjek din sporing hvis:

  • Du er kørt på noget
  • Bilen trækker til den ene side, når du slipper rattet på lige vej
  • Hvis dit rat står skævt på en lige vej
  • Hvis du kan se at dine dæk slides unormalt/ujævnt
  • Hvis du oplever problemer med styringen
  • Du udskiftet styretøjsdele som f. eks. støddæmpere

SPORING

Hvordan foregår en sporing og hvor lang tid tager det?

Hos Autohuset Marslev & Fyn udmåler og justerer vi styretøjet med det nyeste computerudstyr. Det sikrer en fuldstændig korrekt sporing og retningsstabilitet. Udstyret kan ud fra bilproducentens specifikationer give os en helt præcis udmåling af hjulets hældning, skævhed og hvilken spidsning, eller spredning, dine hjuls position er i. De fleste sporinger kan laves på ca. 45 minutter.

Følgende måles ved en 4-hjulsudmåling:

  • Hjulenes hælding ift. det lodrette plan (cambervinklen)
  • Fjederbenets hælding frem og tilbage (castervinklen)
  • Vinklen mellem baghjulets løbelinje og akslernes centerlinje (løbsvinklen)
  • Den vinkel der dannes når hjulene peger mod eller fra hinanden (toe-in/toe-out)

Denne udmåling kan give os et klart billede af, hvis dine dæk bliver slidt mest på indersiden eller ydersiden, samt om din bil trækker til siden. Hvis det er tilfældet laves der en sporing, hvor vi retter hjulenes retning ind, så det passer til bilens data.

Sporing, 4-hjulsudmåling og afbalancering - hvad er hvad?

Vi oplever ofte forvirring når man taler sporing, 4-hjulsudmåling og afbalancering, og det kan nogle gange også være lidt en jungle at finde rundt i de forskellige udtryk. Alt imens en sporing og en 4-hjulsudmåling er det samme, er en afbalancering dog noget helt andet.

Hvad er så forskellen?

  • Sporing/4-hjulsudmåling: Her justeres hjulenes vinkler, så de står vinkelret mod underlaget og parallelt med hinanden. Arbejdet udføres på udstyr kaldet en 4-hjulsudmåler, deraf navnet.
  • Afbalancering: Her balanceres hjulene, så man undgår viberationer og rystelser ved visse hastigheder. Arbejdet udføres på et afbalanceringsapparat, f.eks. i forbindelse med udskiftning af dæk på dine fælge, eller hvis dine dæk har været til opbevaring i længere tid.